Yoga

Varmt Välkommen till Min Yoga


Jag har hållit yogaklasser sedan 2007, i Trosa, Californien och nu Norrviken, läs mer om mig här.

Vill du yoga med mig finns flera olika alternativ. Yoga online, Yoga i vår fina Shala i Norrviken, på Facebook i gruppen "Yoga där du är" och privat.


Längre ner på sidan hittar du också

Mer om yoga

Att tänka på innan du yogar


Yoga ONLINE


Tisdagar 20.30-21.30 Yinyoga

Fredagar 11.30-12.15 Lunchyoga för ryggen


Vi yogar via Zoom, du bokar dig genom vårat vanliga bokningsprogram online www.norrvikenyoga.se. Du kan betala per gång eller med något av våra klippkort, bas och plus.


Sista passet för våren är fredagen den 11 juni.


Jag planerar att fortsätta men onlineklasserna parallellt med klasserna i lokalen under hösten så länge som det finns intresse för dem.


Kontakta mig om du vill prova en gång innan du köper klippkort, carina@lewarda.se


Yoga i vår fina Shala


Just nu (2021-05-24) har jag uppehåll med yoga i vår fina lokal hos Happy Moves, Stationsallén 2, Norrviken, Sollentuna. Jag ser väldigt mycket fram emot att återigen ha klasser IRL.

Jag planerar, om inget oväntat inträffar, att starta klasserna igen i september 2021.


Lokalen ligger i Norrvikens centrum, dörren till höger om ICA, andra våningen längst ner i korridoren. Ring på klockan till höger så öppnar vi från lokalen.


Allt du behöver till yogan finns i lokalen, mattor, meditationskuddar, bolster etc. Du får givitvis ha dina egna saker, om du vill, vilket vi uppmuntrar nu i Corona tider. Man kan också ha med sig handduk eller filt att lägga över lånematerialet. Lånar du yogamattorna av plast så finns rengöringsmedel i lokalen att göra rent med efteråt.


Du behöver inte längre boka en hel termin i taget, du kan betala per gång eller köpa ett av våra klippkort. Läs mer, boka och betala dina klasser i vårt bokningssystem online som du hittar på www.norrvikenyoga.se eller följ länken nedan.


Yoga privat


Kontakta mig om du vill yoga med mig privat, antingen själv, med en grupp eller för något event. Jag kan hålla klasser i Kunaliniyoga, yoga för ryggen, yoga fusion eller yinyoga.


En härlig aktivitet  utomhus kan också vara Breatwalk som kan beskrivas som gående meditation.


Jag håller också workshops inom kost, träning, hälsa, mindfulness.


Kontakta mig om du vill veta mer carina@lewarda.se

Yoga Där du Är


Yoga när som helst, hur många gånger du vill precis där du befinner dig. 


Våren 2020 startar Facebookgruppen LeWarDa yoga där du är. Gruppen är privat och kommer vara gratis under åtminstonde 2021. Tanken är nog att försöka flytta gruppen till en annan plattform men det ligger lite på framtiden.


Jag startade gruppen i och med Coronan, tanken var till en början att lägga ut material varje vecka men det har nu (2021-05-24) varit ett längre uppehåll, vilket kan komma att ändras. Är man medlem i gruppen kan man göra passen som finns där, yinyoga och kundaliniyoga.


För att gå med lägger du till dig själv till gruppen och sänder sedan ett mail till info@lewarda.se där du anger ditt fb-namn.


Gå till gruppen

Yoga är en tradition med flera årtusenden rötter från Indien.

Yoga innefattar inte bara rörelser och ställningar utan också andning, meditation, mantran och seva som kan översättas med osjälvisk tjänande. En vanlig tolkning av vad yoga betyder är förening mellan kropp och själ. Yoga är religiöst obunden och kan ses som en filosofi.


Idag finns många grenar av yoga, Kundaliniyoga och Hatha yogan är två av de ursprungliga grenarna och delar av dessa återfinns inom många av de nyare sorterna. En spännande utveckling av yogan är Yin Yogan som har lite olika influenser och hämtar mycket  från Kinesisk filosofi och medicin. Man kan säga att den har tre delar, yoga, mindfulness-meditation och traditionell Kinesisk Medicin.


De olika yogasorterna har lite olika fokus. En kraftigt förenklad beskrivning kan vara
• Kundaliniyoga, rygg, nacke axlar, frigöra spänningar, stärker.
• Yin Yoga, ligament, leder, stärka och balansera.
• Yoga Fusion, bålstabilitet (höfter, rygg, skuldror).


Vilken yoga ska man välja?

Den bästa yogan är precis som träning, den som blir av.

Prova dig fram, beroende på var du befinner dig kan olika yogasorter locka. Generellt är det också så att om du blir rastlös av en lugn yoga är det mycket möjligt att det är precis det du behöver.


Om Kundaliniyoga


Kundaliniyoga är en dynamisk form av yoga där vi arbetar med rörelser, kroppsställningar, andning, meditation och mantran. Vi använder oss av färdiga pass så kallade kriyas vars tanke är att de ska ha en viss inverkan på kroppen och sinnet, tex yoga för ryggen och yoga för energi och cirkulation. Den som gjort medicinsk yoga kommer att känna igen mycket då medicinsk yoga bygger på pass/kriyas från kundaliniyogan.


Ibland kallas den också för hushållsyoga då den är tänkt att kombineras med ett vanligt liv, du gör din yoga sedan ger du dig ut i livet och gör det du ska men med lite mindre tyngd och lite mer harmoni. 


Alla gör yogan utifrån sina förutsättningar, lyssnar in och anpassar. Rörelser och ställningarna kan också göras i "tanken". Den passar både den som är lite stel och den som är överrörlig då vi sällar är i kroppens ytterlägen.  

 

Månag rörelser och ställningar görs sittande eller liggande, har man svårt att sitta i lättmeditationsställning/skräddarställning på golvet kan man använda pallar som vi har i lokalen.


. Passen Carina har är vanligtvis lugna till medel i intensitet där vi arbetar på att stärka och mjuka upp med lite extra fokus på rygg, nacke och axlar att hitta lugn i kropp och sinne.

Många upplever mindre värk, bättre sömn och mer energi.


Vill du läsa mer om hur ett yogapass går till, följ länken nedan.


Snabb guide till Kundaliniyoga


Om Yin Yoga

Yin yoga är en lugn meditativ yoga med fokus på kroppens bindväv, ligament och leder.

Positionerna hålls under lite längre tid och vi har hjälp av yogabolster, kuddar och klossar mm för att bekvämt komma in i positionerna.

Positionerna är meditativa, fokus på kropp och andning med inspiration från mindfulness.


Yoga för ryggen


Om Yoga Fusion

En mer fysisk yogaform där vi har lite extra fokus på corestyrka. Passen innehåller också stretchning och minfulness inspirerad avslappning. 


Några saker att tänka på…


•Bekväma kläder som du kan röra dig i och andas


•Ät helst ingen tung måltid senare än två timmar innan, frukt går bra.


Yoga ska aldrig göra ont lyssna på din kropp.


•Yoga är inget du presterar, ska inte vara ytterligare ett krav eller ett måste, utgå från där du befinner dig och jämför inte med någon annan.


•Kan du inte fysiskt göra en övning kan du göra övningen i ”tanken”, genom att fokusera på övningen som om du gjorde den fysiskt.


•Om du har menstruation eller är gravid gör inte rotlås, eldandnig eller övningar där du pumpar med naveln, gör heller inga lyft där du lyfter båda benen samtidigt eller där du står med kroppen upp och ned tex skulder stående.


•Om du har medicinska problem rådgör med din läkare först.


•Gör inte yoga om du har droger i kroppen.


•Om du gör yoga på egen hand… Gör aldrig en övning längre än angiven tid, om du väljer att korta ned någon av övningarna ska de andra övningarna kortas ned i samma utsträckning, tex gör du halva tiden på en övning så ska de andra tiderna också halveras. Viktigt är också att aldrig ändra i ett givet pass, kriya

 

Snabb guide till kundaliniyoga


Läs mer om yogaklasserna